Förslag till verksamhetsberättelse för 2024

Vi i Maglehem
Verksamhetsberättelse för 2024

Föreningsfakta:
Vid årsmötet, på Farmors Café i Degeberga, 17 mars, valdes 3 stycken nya
ordinarie ledamöter. Pernilla Kjellkvist och som suppleanter, Tommy Kjellkvist
och Karin Andersson.

Möten:
Styrelsen har haft 4 styrelsemöten som har genomförts både fysiskt och digitalt:
10/3, 5/5, 23/6, 29/9,

Dessutom har styrelsen, tillsammans med ett antal frivilliga, arbetat med
förberedelser inför konstutställningen under Påsken och likaså inför Nya
Maglehemsdagen och Bakluckeloppisen, dagen före genomförandet av
evenemangen.
Verksamhet:

Under Påsken anordnade föreningen konstutställningen Johanna Kjellkvist –
mäns våld mot kvinnor, där föreningen, tillsammans med ett stort bidrag från
familjen Kjellkvist, skänkte allt överskott till Kvinnojouren (36 500kr) och
Brottsofferjouren (10 000kr). Vår utställning blev oerhört välbesökt. Den
uppmärksammades bland annat i både P4 radio Kristianstad,
i Kristianstadsbladet även på förstasidan och Ystads Allehanda med stora
reportage där Ann-Sofie Adermark, ordförande för föreningen och Peter
Kjellkvist, Johannas lillebror medverkade.

Utställningen anordnades med fokus på mäns våld mot kvinnor.

25/5 Nya Maglehemsdagen.

Vi delade även i år ut Vi i Maglehems pris, till någon som gjort mycket för
bygden runt Maglehem

Priset för 2024 gick till Jonas Castell, som haft ett stort engagemang i
utvecklandet av vår by.

28/7 Bakluckeloppis. I år hade vi, efter några års uppehåll, Hundkapplöpning
igen. Det var ett mycket uppskattat inslag under dagen.

2/11 Maglehem lyser, då ett stort antal marschaller placeras ut längs med
Maglehems gator. Dessutom hade vi korvgrillning på Maglehems Torg.

Det är tack vare frivilliga bidrag och de många medlemmar som engagerar sig
och hjälper till att placera ut marschallerna, som vi kan fortsätta att sätta
Maglehem på kartan med alla dessa stämningsfulla, marschallsfyllda gator. Dessutom är det flera som kommer hjälper till att plocka bort marschallerna, nästa dag.

Vi har även haft representanter med vid 2 av kommunens tematräffar:

13 juni, om engagemang i ideella föreningar och 11 december om
föreningsbidrag.

Dessutom har vi varit på en information med Sparbanken, på rådhuset.

Tack!

Slutligen vill vi rikta ett stort tack till alla som på olika sätt bidragit samt alla ni
som hjälpt till och arbetat före, under och efter våra evenemang. Det är tack
vare ert engagemang som alla dessa evenemang kunnat genomföras på bästa sätt